In acest articol imi propun sa iti prezint cei 7 pasi pe care ar fi bine sa ii urmezi indeaproape si cu rabdare, atunci cand vrei sa faci tubeless la bicicleta.
De curand am pus la punct cea mai buna metoda de a face acest lucru, dupa zeci de incercari. Practic ideea articolului este sa te scuteasca de multi multi nervi. Imagineaza-ti urmatorul scenariu: Maine ai competitie, iar cu o seara inainte tu incerci sa faci tubeless si iti dai seama ca nu ai cum sa urci cauciucul pe janta. Ce faci ?
Apoi, stii toate acele momente cand te chinui sa reusesti ceva, ca sa constati in cazul de fata, ca dupa ce ai pus totul la loc dupa 1-2 ore de munca cand te dor si mainile, sa observi ca roata ta scapa presiune si nu sta umflata ?
Motivul pentru care iti recomandam sa treci pe tubeless adica sa renunti la camera, este ca vei scadea dramatic sansele de a face pana la orice spin, cui sau ciob. Totodata frecventa penelor va scadea foarte mult. Probabil ca la obiectele mai mari vei pierde aer, insa poti rezolva in 10 secunde problema cu un snur.
Solutia la aceste probleme si multe altele, se gaseste in cel putin unul din detaliile urmatorilor 7 pasi:1
Pasul 1 – Alege o solutie potrivita pentru tubeless
Am facut tubeless in aproape toate modurile, cu tot felul de solutii, mai lichide sau mai vascoase, pe la service sau chiar in camera, cu pompa, capsule CO2 sau compresor. (Uneori niciuna din acestea nu functioneaza :O )
Dupa ce am folosit cu succes camere cu lichid Stan’s no tubes, am vrut sa scad greutatea bicicletei si am optat pentru tubeless.
Una din primele solutii pe care am folosit-o a fost Slime. Am ales-o deoarece stiam ca este mai vascoasa si reusea sa inchida gauri mai mari decat reusea solutia Stan’s no tubes. Insa, dezavantajul este ca daca este vascoasa, atunci ajunge mai greu exact acolo unde ai tu nevoie. Which sucks! Si atunci ce faci ?
O diluezi.
Aveai impresia ca am un mini laborator de chimie in jurul meu. Am facut si acest lucru, iar dupa ce m-am umplut de solutie verde antipana, am reusit sa o montez si sa o fac sa functioneze. Multi ani de zile am folosit Slime cu succes. Partea proasta era atunci cand intampinam acele probleme de care vorbeam mai sus:
- scapa aer pe la ventil
- scapa aer pe langa janta
- scapa aer prin fondul de janta usor gaurit (iti dai seama ca asta e buba, decat mult mult mai tarziu)
Iar solutie mea Slime, nu ajungea nicicum in aceste locuri, decat dupa mult timp.(zile)
Din cand in cand castigam la cate un concurs de biciclete cate un flacon de solutie autovulcanizanta Fakir si vedeam ca se comporta bine. In special in combinatia cu maxalami sau snur (cum se mai spune). Chiar la Carpathian Mtb Epic am taiat cauciucul in janta la o coborare, am bagat repede snur si am continuat inca 3 zile fara probleme.
Ulterior am auzit de la ceva prieteni de la Enduro ca solutia antipana de la MucOff ar fi meseriasa. Mi-am cumparat un flacon si l-am bagat in roti. Aveam sa am cea mai proasta experienta tubeless de cand cochetez cu idee. Luni de zile mai tarziu cauciucul meu trebuia umflat zilnic pentru ca nu reusea sa inchida scaparile de aer in conditiile in care cauciucul si janta erau tubeless ready (TR).
Am zis gata si am ales Fakir Protectie Antipana.
Pasul 2 – Aplica banda tubeless pe janta
Odata achizitionat kitul tubeless de la Fakir, incepi procedura si dupa ce dai jos cauciucul vechi, cureti bine de tot cercul rotii. Dai jos si fond de janta daca ai. Poti folosi solutii degresante pentru o curatare mai buna. Dupa ce ai facut acest lucru, poti incepe sa aplici banda din kit direct pe cercul curat si fara impuritati, incepanda din zona valvei. Acoperi si gaura de la valva si continui sa inconjori cercul.
Eu am aplicat banda de 2 ori pe cerc, pentru siguranta. Am avut 2 experiente neplacute cu fond de janta gaurit din cauza gaurilor de la spite si nu mai vreau. Asa ca am aplicat strat dublu.
Pasul 3 – Ventilul Tubeless
Iei ventilul, dai jos piulita de pe el, vezi aproximativ pe unde este gaura valvei de la roata si penetrezi cum s-ar spune banda tubeless 🙂 presand valva si ulterior aplici piulita care vine impreuna cu ventilul pentru a stange valva cat mai bine pe cerc. Ideea este sa fie cat de fixa se poate, sa nu se miste atunci cand umfli sau misti de ea. Daca este fixa, atunci lichidul care ajunge in jurul ei, poate sigila usor scaparile de aer.
Pasul 4 – Scoate miezul ventilului
Un detaliu care a facut diferenta uneori intre a reusi sa umflu roata sau nu. Decisiv detaliu, as spune.
Scoate miezul ventilului pentru ca ulterior dupa ce pui solutia antipana, inchizi cauciucul si incepi sa umfli sa poata intra mai mult aer deodata pe ventil (exact ceea ce iti doresti). Imagineaza-ti ca tu va trebui sa bagi instant in cauciucul 5-6 bari. Daca nu scoti miezul din imaginea de mai sus, s-ar putea sa nu reusesti sa umfli cauciucul de la bicicleta.
Pasul 5 – Monteaza cauciucul.
Odata montat ventilul cu miezul scos, urmatorul pas este sa pui cauciucul pe janta bicicletei, pe ambele parti. Lasa in schimb pe una dintre parti, o zona de cauciuc nemontata pe janta, exact ca in imagine pe unde vei adauga solutia tubeless. Poti adauga solutie si pe valva, insa recomand sa o pastrezi curata daca ai aceasta ocazie.
Cauciucul pe care l-am ales eu este modelul Continental Cross King Protection Tubeless Ready 29×2.2
Pana acum se comporta foarte bine, aderenta este cea mai buna. Chiar din primele zile cu ele am reusit sa depasesc recorduri de inclinatie la pante ajungand la procente de peste 40%.
Pasul 6 – Adauga 60-120 ml solutie Fakir
Producatorul Fakir Protectie Antipana recomanda sa adaugi intre 60 si 100 ml de solutie pentru XC si Marathon, iar 120 ml pentru Enduro.
Alegerea cantitatii iti apartine, in functie de nevoile pe care le ai si stilul in care te dai cu bikeul. Daca iti place sa te dai tare la vale cu bicicleta, atunci e mai bine sa optezi pentru mai multa solutie.
Eu folosesc aproximativ 100 ml in cauciucurile mele.
si ajungem la ultimul pas:
Pasul 7 – Umflarea cauciucului
Proba de foc.
Uneori am reusit acest pas si cu pompa normala de mana. Alteori cu pompa mare, cu un dispozitiv improvizat sau direct la service unde au compresor. Insa si acolo s-ar putea sa ai surprize si sa descoperi ca ei pot umfla doar valve auto, iar aici iti vine in ajutor adaptorul pentru valva presta-auto care vine in kitul tubeless de la Fakir.
Cat de usor se umfla cauciucul depinde de:
- forma jantei
- daca janta rotii este tubeless ready sau nu
- daca cauciucul este tubeless ready sau nu
In functie de aceste 3 criterii este mai mult sau mai putin spatiu intre janta si cauciuc, adica loc pe unde sa iasa aerul care ar trebui sa ramana in cauciuc.
Eu avand roti de carbon, spatiul este foarte mare, de aici si dificultatea de a urca cauciucul sus pe janta.
Si iata-ne ajunsi la finalul procesului de a scapa de pene la bicicleta.
In cazul in care nu intentionezi sa treci pe tubeless si sa scapi de griji, iti recomand mai jos Cum sa repari corect o pana la bicicleta:
In concluzie, sper ca ti-am raspuns la cateva intrebari pe care le aveai despre Cum faci tubeless la bicicleta ta.
Pe data viitoare cu alte sfaturi utile,
PS: Daca ai un prieten care s-a saturat de facut pene la bicicleta, fa-i un bine si trimite-i acest articol.
S.