Recent am inceput sa ma ocup de acest aspect.
Dupa un sezon mai mult sau mai putin plin, dar cu ture suficiente, cu ceva mii de km, cu praf, noroi, rulaj din care rezulta un grad de uzura, este nevoie sa pregatim bicicleta pentru perioada de iarna. Ce presupune aceasta perioada ? Inseamna ca bicicleta va sta mai mult decat in mod normal si stii ce se intampla cu o masina care sta, comparativ cu una care circular frecvent. Se uzeaza mai mult decat daca ai folosi-o.
Astfel, pentru ca sa nu umbli pe la service in primavara cu toate cele, cand vine vremea buna si ai vrea sa pedalezi, in loc sa cheltui bani pe piese si sa te uiti la bicicleta: Fa-ti iarna bicicleta si vara sanie ! 🙂
1. Primul lucru este sa o cureti bine la exterior.
Tinand cont de urmatoarele etape, la primul punct ai putea incerca sa cureti bicicleta chiar si cu jet pentru o curatare completa, pe unde nu ai acces mereu. (ex: interiorul pinioanelor) Uneori se intampla ca bicicleta sa scoata sunete doar datorita prafului sau noroiului care s-a adunat in timp pe la diferite imbinari, pe unde nu ajungi la o spalare normala fara jet.
Completare: De ce nu e bun jetul ? Pentru ca intra si unde nu vrei, cum ar fi in rulmenti sau in caseta de pinioane, la furca. Unde intra apa, incepe sa creeze probleme. Din aceasta cauza se utilizeaza vaselina din plin, ca sa evitam intrarea apei.
Revenim,
Dupa prima etapa se presupune ca nu mai exista urme de praf sau noroi, urmeaza sa nu mai avem urme de ulei.
2. Transmisia
Dupa ce ai curatat-o cu jet urmeaza sa acordam o atentie mai amanuntita transmisiei pentru ca aceasta nu se curata asa usor, doar cu apa.
Incepem cu o carpa uscata sa curatam lantul. Poti folosi motorina ca sa se curete si mai bine. Dupa lant continuam cu pinioanele unde va fi nevoie de o perie. In loc de motorina, poti folosi solutii de curatare speciale sau clasice (sapun,etc).
Urmeaza sa dai jos pinioanele si sa cureti bine fiecare piesa pe care o dai jos, de la caseta de pinoane, pe care sunt montate pinioanele, pana la fiecare capacel, se curata fiecare.
In finalul etapei 2 e bine sa avem transmisia curatata bine (lant, pinioane, placi angrenaj si rotite schimbator.
3. Service Rulmenti
Vei gasi o multime de rulmenti la bicicleta ta.
Rulmenti la:
- rotitele de la schimbator
- butucii de la roti
- butucul pedalier
- headset (2 rulmenti sus si jos)
Toti acesti rulmenti trebuie verificati, curatati, desfacuti, curatati si inauntru, dupa care vor fi gresati cu vaselina verde din nou. Se inchid si se pun la loc. Daca se prezinta intr-o stare proasta, rulmentii se vor schimba.
4. Service furca
Service la furca se va efectua in cazul in care este necesar.
In principal pentru cei care participa la competitii, dupa un sezon de competitii este indicat sa se efectueze service la furca.
In continuare inspecteaza bicicleta si vezi ce piese ar mai trebui sa schimbi pentru ca sa fie pregatita pentru un nou sezon. Nu vrei la primele antrenamente din primavara sa iti dai seama ca trebuie schimbat un cablu de schimbator sau ca trebuie schimbate camasile, rulmenti, pinioane, lant.
De ce ? Schimbarile pot aduce surprize. Un lant nou e posibil sa nu se potriveasca cu pinioanele de exemplu.
Spor la treaba !