Fiecare ciclist care e la un nivel ceva mai mult decat amator, sa spunem avansat, a auzit de cadenta de 90, iar ceilalti vor auzi in curand.
Inainte sa atacam subiectul, este important sa intelegi ca pe bicicleta pentru a parcurge traseele cat mai usor pentru tine sau in cel mai optim mod daca vrei, ai nevoie sa fii eficient pe bicicleta. Cuvantul “eficient” pus in acest context, depinde de mai multi factori printre care: nutritia pe bicicleta, programul de antrenament, economia miscarilor, mentalul si cadenta, cel putin la acestia m-am gandit eu pana acum.
Cadenta sau cat de repede invarti pedalele depinde de tipul de muschi care sunt predominanti la tine. Sunt muschi cu fibre albe ( de rezistenta, cadenta mica) sau muschi cu fibre rosii ( pentru explozie, cadenta mare ). Inconstient, inca functie de preferintele tale asupra cadentei, ai dezvoltat mai mult una dintre aceste 2 tipuri de muschi. Cu siguranta ai vazut in jurul tau oameni care pedaleaza mai rar sau mai des decat tine, pentru ca au dezvoltat mai mult unul din cele 2 tipuri de fibre.
Odata ce ai constientizat ca exista 2 tipuri de muschi, imediat realizezi ca poti face antrenamente atat pentru fibrele lente/albe ( antrenamente de rezistenta ) cat si pentru fibrele rapide/ rosii ( antrenamente de intensitate ).
Ce mai este bine de stiut este ca aceste fibre se hranesc diferit.
Muschii cu fibrele albe utilizează grăsimea ca şi „combustibil”, pe de alta parte Fibrele roşii(rapide) utilizează glicogen ca şi „combustibil”, insa resursele sunt limitate, motiv pentru care nu poti merge 2 ore in sprint continuu. Se termina gazu’, adica glicogenul.
Ok, am stabilit care sunt tipurile si fiecare cu ce se mananca. Acum dupa ce stii aceste lucruri iti voi spune intr-o propozitie de ce e importanta cadenta de 90.
Este importanta si toata lumea a auzit ca e bine sa pedalezi cu cadenta 90 deoarece este cadenta la care consumul de energie raportat la performanta ta pe bicicleta este cel mai optim. Mai mult sau mai putin fata de optim, inseamna pierdere de energie.
Ca sa intelegi mai bine, daca avem de parcurs 50 de km pe plat, vom pedala cu:
- cadenta 60 cu un consum de 3000 de calorii, o viteza medie de 25 km/h in 2 ore.
- cadenta 90 cu un consum de 2000 de calorii, o viteza medie de 20 km/h in 2 ore si 30 de minute.
- cadenta de 120 cu un consum de 2500 de calorii, o viteza medie de 15 km/h in 3 ore si 20 de minute.
Insa acest exemplu este valabil doar pe plat , pentru ca intr-un exemplu cu un traseu de 50 de km cu diferenta de nivel de exemplu 2000m, cea mai mare viteza medie la final o va avea cel care parcurge traseul cu cadenta 90 medie. Motivul este ca la urcari, cu o cadenta de 60 vom pierde din viteza fata de cel care merge cu cadenta de 90. In timpul unei competitii noi trebuie sa jonglam cu aceste valori sa stim cand ne permitem sa pedalam mai in forta sau cand este mai benefic sa pedalam cu o cadenta mai ridicata, cum ar fi in cazul crampelor.
Prin urmare, este bine ca noi sa gasim calea de mijloc, nici prea greu (cadenta 60 si oboseala rapida), nici prea usor (cadenta 120 si oboseala data de rotatiile multe ), ci o balanta OPTIMA intre pedale invartite si dificultate (cadenta 90, oboseala optima)
Bineinteles exista mai multe detalii pe care daca le-am aborda putem purta o discutie o zi intreaga, insa cred ca am reusit sa prezint ideea generala a importantei de a pedala cu cadenta 90 pe bicicleta.
Aceasta valoare a fost confirmata si de un studiu al unor cercetatori …. rusi de data aceasta. Ei au propus mai exact valoarea de 92 ca fiind cea mai optima cadenta.
Sunt curios tu ce parere ai ? Scrie intr-un comentariu punctul tau de vedere.
Mult spor la invartit pedalele, mai rapid sau mai incet ! 🙂